Pachet Religie & Spiritualitate:
Evanghelia necunoscută – Dmitri Merejkovski
O carte șocantă despre viața lui Iisus Hristos și minunile făcute de Fiul Domnului. O carte despre incompatibilitatea lumii așa cum este ea cu învățăturile Fiului Domnului. „Lumea, aşa cum este ea, şi această Carte nu pot fi împreună. Sau lumea, sau Cartea: sau lumea ar trebui să nu mai fie ceea ce este, sau această Carte trebuie să dispară din lume. Lumea a înghiţit o aşa cum omul sănătos înghite otrava sau cum bolnavul înghite medicamentul; a înghiţit-o ca s-o absoarbă în sine sau s-o elimine pentru totdeauna. Luptă de douăzeci de veacuri, iar în ultimele trei secole lupta este de aşa natură, încât şi un orb ar vedea: nu pot fi împreună; sau acestei cărţi sau acestei lumi îi vine sfârşitul.”
„A existat Iisus?” La această întrebare va putea răspunde nu cel pentru care El doar a existat, ci acela pentru care El a existat, există şi va exista. Că a existat ştiu şi copiii, însă înţelepţii nu ştiu. „Cine eşti Tu?”; „Până când o să ne scoţi sufletul?” (Ioan, 8.25, 10.24).
Ce este El – mit sau istorie, umbră sau trup? Trebuie să fii orb ca să confunzi trupul cu umbra; dar şi orbul, de îndată ce întinde mâna şi pipăie, îşi dă seama ce e trup şi ce e umbră. Nimănui nu i-ar fi trecut prin cap să se întrebe dacă a existat Hristos, dacă, înaintea acestei întrebări, raţiunea nu i ar fi fost întunecată de dorinţa ca Hristos să nu fi existat.
În anul 1932, El e la fel de Necunoscut, e o enigmă, e „semnul care va stârni împotriviri” (Luca, 2.35), ca şi în anul 32. Minunea apariţiei sale în istoria universală este pentru oameni o veşnică albeaţă pe ochi: sunt gata mai curând să nege istoria decât s-o accepte împreună cu această minune.
„O, minune a minunilor, uimire nesfârşită! Nu se poate spune, nu se poate gândi ceva care să depăşească Evanghelia; pe lume nu există nimic cu care am putea s-o comparăm”. Aceste cuvinte le spune marele gnostic din secolul al II-lea, Marcion; şi iată ce spune un simplu catolic iezuit din veacul al XX-lea: „Evanghelia nu stă alături, nici chiar mai presus de toate cărţile omeneşti, ci în afara lor; ea are cu totul altă natură”. Da, altă natură: această carte se deosebeşte de toate celelalte cărţi mai mult decât se deosebeşte radiumul de celelalte metale sau fulgerul de toate celelalte focuri; chiar parcă nu ar fi câtuşi de puţin „carte”, ci ceva pentru care nu avem nume. Dmitri Merejkovski
Semnul divinităţii lui Iisus este deja faptul că într-un timp atât de scurt – un an şi câteva luni – toată lumea s-a umplut de învăţătura Lui şi de credinţa în El. Origene
„A existat Hristos?”, l-a întrebat Napoleon pe Wieland la un bal dat la curtea din Weimar, în timpul congresului de la Erfurt din anul 1808. „E la fel de absurd ca şi cum aţi întreba dacă au existat Iulius Cezar sau Excelenţa Voastră”, i-a răspuns Wieland. „Bine spus”, a răspuns Napoleon şi s-a îndepărtat, zâmbind. Luptă de douăzeci de veacuri, iar în ultimele trei secole lupta este de aşa natură, încât şi un orb ar vedea: nu pot fi împreună; sau acestei cărţi sau acestei lumi îi vine sfârşitul.”
Viaţa lui Iisus – Ion Murgeanu
„Predicare de la amvonul sufletului său către cititori deci mărturie a propriei credinţe în Dumnezeu, curs de teologie a Noului Testament, desfăşurat în manieră proprie a autorului dar întemeiat pe Tradiţia Ortodoxă, cu interferenţe în mistica şi spiritualitatea creştină, Viaţa lui Iisus reprezintă un eveniment literar şi spiritual în acelaşi timp. De aceea el trebuie celebrat cu bucurie duhovnicească. Cartea trebuie citită odată în întregime fără întrerupere, şi a doua oară, fragmentar în fiecare zi câte un capitol.”
(Th. Damian)
Istoriile sfinţilor şi rolul lor în formarea occidentului – Aviad Kleinberg
Componentă a creştinismului şi a culturii europene, cultul sfinţilor îşi datorează amploarea şi perenitatea povestirilor, orale sau scrise, despre vieţile acestora, povestiri care au început să apară în bazinul mediteranean în secolul al II-lea. Lucrarea lui Aviad Kleinberg îşi propune să prezinte o istorie a acestor istorii şi, în acelaşi timp, o analiză a elaborarii şi a rolului lor în societatea creştină, în perioada Antichităţii târzii şi până la sfârşitul Evului Mediu. Aceste istorii sunt produsul unor forţe diverse şi, adesea, în conflict: concepţiile autorităţilor ecleziastice, care încearcă să impună un canon de credinţă şi disciplină valabil pentru toţi, credinţa populară, imaginaţia şi viziunea estetică a autorilor. Apariţia şi integrarea în cultură a acestor istorii sunt inseparabile de un proces social complex. În ele găsim forţa religioasă creatoare a comunităţilor, care se exprimă instaurând o altfel de viziune a lumii, care este adesea în contradicţie cu cea a Bisericii.
Aviad Kleinberg, istoric israelian al religiilor, evreu laic, s-a născut în anul 1958. Părinţii săi au trăit persecuţiile antisemitismului în Polonia şi au supravieţuit Holocaustului. Şi-a petrecut copilăria la Beer-Sheva, unde „nu exista nici un semn al prezenţei creştine”. Studiile de istorie medievală, pe care le-a urmat la Tel-Aviv, l-au făcut să dea o atenţie deosebită creştinismului, fără a cărui cunoaştere „era imposibil de înţeles cultura occidentală”. La vremea respectivă, în anii 1980, „creştinismul era încă un domeniu tabu în Israel”. Avid de cunoaştere, a plecat la Institutul pontifical biblic din Torino, unde a studiat latina, teologia şi dreptul canonic. În prezent, Aviad Kleinberg este profesor de istoria religiilor la Universitatea din Tel-Aviv, iar cursurile sale atrag sute de studenţi.
Manualul creştinului începător – Mihai Rădulescu
O carte strict necesară pentru cei interesaţi de istoria religiilor şi de credinţă după circa o jumătate de secol de dictatură roşie în timpul căreia au fost demolate zeci, sute de biserici, fiind interzise ritualurile creştine. Autorul acestui opus îşi însoţeşte lectorul în timp ce el face primii paşi pe teritoriul controversat, tentant şi inevitabil adesea al credinţei.
Gogol şi diavolul – Dmitri Merejkovski
În concepţia religioasă a lui Gogol, diavolul este esenţa mistică şi fiinţa reală în care s-a concentrat negarea lui Dumnezeu, răul etern. Gogol, ca artist, la lumina râsului, studiază natura acestei esenţe mistice; ca om, cu arma râsului, luptă împotriva acestei fiinţe reale: râsul lui Gogol este lupta omului cu diavolul.
Dumnezeu este infinitul, sfârşitul şi începutul existenţei; diavolul este negarea lui Dumnezeu şi, prin urmare, negarea oricărui început şi a oricărui sfârşit; diavolul este începutul şi neterminatul care se dă drept neînceput şi infinit; diavolul este mijlocul numenal al existenţei, negarea tuturor profunzimilor şi culmilor, este platitudinea eternă, veşnica trivialitate. Unicul obiect al creaţiei gogoliene este diavolul chiar în acest sens, adică drept manifestare „a nemuritoarei trivialităţi omeneşti”, observată dincolo de toate condiţiile de timp şi de spaţiu – de istorie, popor, stat, societate –, manifestarea răului indiscutabil, etern şi universal; – trivialitatea sub speciae aeterni, „sub înfăţişarea eternităţii”.
(Dmitri Merejkovski)
Cartea lui Iuda – Nicolas Grimaldi
Cartea de faţă este un studiu cu o alură aproape academică, ţesut în jurul descrierii personalităţii lui Iuda, asamblat, în mod sistematic, din fragmente decupate din evangheliile acceptate. Autorul încearcă să elucideze misterul din jurul trădării lui Iisus Christos, avansând ideea sacrificiului menit să slujească unui scop superior, absolut, şi argumentând că justificarea actului de trădare stă în fidelitatea faţă de o cauză supremă, integral asumată. Este, aşadar, interpretarea profund originală a mecanismului trădării în numele unui ideal superior.
Dumnezeu şi Holocaustul la Elie Wiesel – Sandu Frunză
Sunt tratate probleme precum responsabilitatea şi indiferenţa, memoria şi mărturisirea, moartea omului şi moartea lui dumnezeu, banalitatea răului şi răul radical, violenţa gratuită şi unicitatea holocaustului, exterminarea inocenţilor şi supravieţuirea în lagarele morţii. Toată această problematică se sedimentează într-o etică a responsabilităţii care ne pune în faţa genocidului ca paradigmă ideologică şi existenţială a secolului XX.
Deşi tratează o temă particulară, cartea de faţă este una de interes general. Ea se adresează cercetătorilor din mai multe domenii: filosofilor, teologilor, literaţilor, celor interesaţi de studiul responsabilităţii, al eticii, al ideologiilor, de istoria ideilor şi de dezbaterile în jurul totalitarismului. Apariţia cărţii în anul celebrării a 65 de ani de la desfiinţarea lagărelor morţii va determina o bună receptare a acesteia.
Totodata, trebuie subliniat faptul că este prima carte de acest gen în cultura românească. Aducând în discuţie probleme ce privesc condiţia umană, sensul vieţii, semnificaţia morţii, problema răului, putem să ne imaginăm că va trezi interesul unui public larg cu o formaţie culturală diversă, pe lângă publicul de cititori pe care autorul deja şi l-a format prin lucrările sale anterioare.
Punând în lumină modul de construcţie a unei etici a responsabilităţii, cartea de faţă aduce în discuţie o perspectivă nouă în cultura românească şi în analiza Holocaustului în general prin valorizarea semnificaţiilor textuale şi subtextuale, ca şi a literaturii exegetice legată de opera uneia dintre cele mai reprezentative personalităţi ale diasporei româneşti.
Preț individual cumulat în librării: 139,65 lei;
Preț individual cumulat în librăria Ideea Europeană: 122,50 lei;
Preț Pachet promoțional: 96,00 lei
Recenzii
Nu există recenzii până acum.